Важни промени за шофьорите и собственици на автомобили
Премахват синия контролен талон и стикерите за преглед на колите. Според народните представители, те са напълно излишни, най-малкото защото служителите на МВР имат пълен достъп до централизирания регистър, в който са всички данни, свързани с този документ.
Посочва се, че практиката с отнемането на талона, с цел мотивация за плащане на глоби, е грешен подход за повишаване на събираемостта.
Веднага след това депутатите предлагат на практика да отпаднат всички стикери за техническа изправност, които се поставят по колите. Те започват с т.нар екостикери, които бяха въведени наскоро и трябва да определят екологичната категория на автомобилите. Депутатите ги наричат "скъпи и излишни стикери". Народните представители смятат, че въпросната информация може да бъде съхранявана в централизирана база данни, а не да има стикери с чипове, за които да се плащат допълнителни суми.
"Съществуват редица проблеми със стикерите с чип за дистанционно прочитане, в т. ч. възможност за четене от неоторизирани лица, избор за неподходящ за съхранение на потенциално чувствителни данни международен стандарт, възможност за клониране и манипулиране на чипове, липса на уредба на случаите на повреда или умишлено екраниране на чипа, пише в мотивите към проектозакона.
Депутатите смятат, че всички стикери за периодичен преглед всъщност са излишни "в контекста на свързаност по интернет и възможност за отдалечена проверка". Те предлагат и въвеждане на задължение за администрацията за автоматично прехвърляне на удостоверение за технически преглед при смяна на регистрационния номер на автомобила.
В него те предлагат камерите на Агенция "Пътна инфраструктура" да следят и за нарушения на пътя. Сега те служат за анализ на трафика, а данните от тях се съхраняват от АПИ. Те включват точното време на преминаване на превозното средство и неговия регистрационен номер, клас и дължина, както и скоростта и данните за местоположението.
"Целта ни е тези 300 камери из страната да се използват и за повишаване на безопасността на пътя. Те могат да следят и за нарушения като превишена скорост, неправилно изпреварване, преминаване на червено", коментират вносителите.
Предлага се камерите да се използват и за отчитане на средна скорост, в случай че отговарят на изискванията на Закона за движение по пътищата. Законопроектът регламентира, че достъп до данните от камерите на АПИ ще имат и служители в МВР, прокуратурата, следствието и ДАНС за нуждите на наказателното производство. Институцията, която съхранява данните, остава АПИ, пише sega.bg.
Коментари