Благоевградчани атакуват вдигането на налозите за смет и сгради
Журналистът и общественик Георги Бузов критикува остро кмета Методи Байкушев и общинските съветници за подготвеното вдигане на налозите за смет и сграден фонд в Благоевград. Той изрази мнението на голяма част от благоевградчани, че увеличението на промила от 2,1 на 2,5, е необосновано. Само сметките за смет ще ще се завишат с около 20 лева, отделно от тях предстои и покачване на данъците за жилищата в града и населените места.
Георги Бузов и професор Димитър Димитров от Югозападния университет са внесли искане до кмета Байкушев и председателя на ОбС Радослав Тасков за прередактиране на предложението, което ще се гласува на 29 декември. Настояват да бъде допълнено с липсващата в предложението информация, за да съответства на изискванията за обоснованост и мотивираност, разпоредени с член 26 и член 28 от Закона за нормативните актове.
"Ако мине - мине, ако ли не, ние будалите отново ще хапнем дръвцето. Стигам до този извод, тъй като вече е ясно, че всичките възражения срещу увеличението на таксата за смет от 2.1 на 2.5 промила, които са били направени през изминалите десет дни от граждани и граждански сдружения , са били тотално отсвирени от членовете на постоянните комисии на Общинския съвет в Благоевград", публикува Бузов във фейсбук.
Още от позицията на Бузов, който критикуваше и управлението на екскмета Илко Стоянов, без редакторска намеса:
"Това означава, че в петък, предложението на кмета ще бъде одобрено с гласовете на повечето от общинските съветници и от 1.01.2024 г, сметките ни за смет ще се увеличат реално с по 15-20 лева, само и единствено заради това, че тези хора изобщо не се интересуват– законно и справедливо ли е това поредно увеличение на промил таксата и логично ли е ние гражданите да бъдем лишавани от правото да знаем как се харчат нашите собствени пари, които ни прибират под формата на данъците и таксите, които плащаме.
В дневния ред на редовното заседание на Общинския съвет – Благоевград, което ще се проведе тази седмица на 29.12.2023 г., е включено за обсъждане и гласуване предложението на кмета относно проект на Наредба за изменение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Благоевград, което изменение предвижда промил таксата от 2.1, колкото е сега, да стане на 2.5 промила.
Съгласно разпоредбата на чл. 28 от Закона за норматив ните актове, всяко предложение следва да съдържа: ПРИЧИНИТЕ, които налагат приемането на съответния нормативен или поднормативен акт, ЦЕЛИТЕ, които се поставят с него и 3. ОЧАКВАНИТЕ резултати от негово-то прилагането. Такава информация обаче в предложеното за обсъждане от гражданите и за гласуване от общинските съветници предложение на кмета няма.
АРГУМЕНТИ ПРОТИВ “АРГУМЕНТИТЕ”.
Обяснението, че разходите за чистотата на Благоевград през 2023 г. са били с 2 419 400 лв. по-вече от приходите и поради това обстоятелство „следва“ да се вдигне промил таксата от 2.1 на 2.5 през 2024 година, НЕ Е ПРАВНО ОСНОВАНИЕ, а само поредното удобно оправдание, която се тиражира в края на всяка година единствено и само за да бъде оправдано некадърното управле-ние на общинската фирма „Чистота“. Твърдя това, тъй като: 1/ Предложението на кмета не съдържа никакви доказателства, че увеличението на промил таксата от 2.1 на 2.5 ще подобри КАЧЕСТВОТО на услугата по-събирането и извозването и обработката на битовите отпадъци.
2/ В предложението не е посочено КОЛКО ПРИХОДИ В ЛЕВА допълнително ще влязат в приходната част на общинския бюджет от предвиденото увеличение на таксата за битови отпа-дъци и за какво реално ще бъдат изразходвани тези приходи–за заплати на прекалено раздутия числен състав на персонала в общинското мегапредприятие ЧИСТОТА ,който наброява близо 200 души, за евентуални капиталови разходи, които не са конкретно посочени в него, или за дейнос-ти, които нямат нищо общо със събирането, извозването и депонирането на битовите отпадъци, както ставаше през изминалите две години след корекцията на таксата от 1.1 на 2.1 промила?
3/ В предложението за изменение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Благоевград , не е посочено - КА-КЪВ СРОК НА ДЕЙСТВИЕ ще има въпросното увеличение - една, две или повече години?
4/ В предложението не е посочено , в сравнение с 2023 г., с колко лева реално ЩЕ СЕ УВЕЛИЧАТ разходите за смет на едно семейство, собственик на жилище, или на фирма в Община Благоевград през 2024 г.
5/ В предложението за изменение на Наредбата не е посочено – съобразено ли е то със законодателните промени, които влизат в действие през 2025 г., когато, в резултат на сключе-ното през септември 2023 г. Рамково споразумение между Националното сдружение на общините в Република България и Националния статистически институт, изчисляването на размера на такса "битови отпадъци" ЩЕ БЪДЕ ЕДИНСТВЕНО НА БАЗА ГЕНЕРИРАН ОБЕМ БИТОВИ ОТПАДЪЦИ, а не както е сега - на база данъчната оценка на имота.
6/ Предложението не е съобразено с решението на Народното събрание, че данъчните оцен-ки на урбанизираните имоти остават непроменени и през 2024 г., което означава, че ако то бъде прието в петък от общинските съветници, това ще означава, че е направено незаконно ?
7/ Предложението на кметската администрация не отчита и обстоятелството, че то изцяло противоречи на принципа - всеки да плаща за количеството битови и промишлени отпадъци, които е генерирал.
8/ В предложението липсва и аргументиран финансово-икономически анализ на разходите за издръжката на общинското предприятия „ЧИСТОТА“ през 2023 г., както и отговор на въпроса– логично ли е разходите да надхвърлят : 7 000 000 лева годишно, 600 000 лв. месечно и 20 000 лв. дневно, след като през 2023 г. предприятието не е отчита нито един лев капиталови разходи?
9/ В предложението липсва мотивиран отговор и на въпроса – защо разходите на предприятието за дейности по отпадъците през 2022 г. са били 2000 лв., а през 2023 г. са станали 1 166 000 лв., т.е. 500 пъти повече? 10/. В предложението на кмета за изменение на Наредбата не е посочено – защо увеличението на таксата за смет от 2.1 на 2.5 промила, не засяга собствениците на фирми, които пол-зват под наем открита или закрита публична общинска собственост / кафенета, кръчми, тър-говски обекти, въпреки че същите генерират огромни количества битови отпадъци, без да плащат съответната такса смет", питат Бузов и професор Димитров.
Коментари