Близо 1 милиард лева за Кресненското дефиле
Автомагистрала "Струма" трябва да се дострои, категорични са от Брюксел.
Тя е много важен проект от трансевропейската транспортна мрежа. Остават едва 15 километра през Кресненското дефиле, за да се довърши този проект, който се подкрепя силно от премиера на Гърция и от министъра на транспорта Костас Караманлис. Според него предложението на България едната линия на магистралата да минава през дефилето, а другата извън него, е много добро. Това решение ще защити района, който представлява територия от Натура 2000.
“Ние подкрепяме проекта, защото той ще намали времето за пътуване от София до Солун до 2 часа с кола. Много е важно да се развие мрежа от автомагистрали, която да свърже България, Гърция и Румъния, подчерта той. Набляга се на така наречения Източен вариант за изграждане на магистралата, при който сегашният път Е-79 през Кресненското дефиле се запазва, но ще се използва само за движение в едната посока. В другата посока ще се изгради ново платно извън рамките на защитената зона. За изпълнението на този вариант вече са проведени обществени поръчки
Има избрани изпълнители, така че то може да започне лесно. За около половината от новото трасе е избран консорциум с водеща фирма “Грома Холд” ЕООД с оферта за 500 милиона лева, а за другата половина – обединение около “ГБС Инфраструктурно строителство”, избрано с оферта за 475 милиона лева. Срокът на строителството е 4 години и би трябвало да завърши малко преди края на 2027 година.
България получи и средства за изграждането на магистралата от новата Оперативна програма “Транспортна свързаност”, която е с общ ресурс от 2 милиарда евро. 703 милиона евро от тях са предназначени за развитие на TEN-T мрежата, в което освен “Струма” влизат и магистралата от Русе до Велико Търново и тунелът под Шипка.
Само преди дни отпадна една от основните пречки за завършването на магистралата през Кресненското дефиле – Националният съвет по биологично разнообразие прие специфичните природозащитни цели на защитената зона “Кресна – Илинденци”, което беше изискване на Европейската комисия. Тези цели описват подробно актуалното състояние на защитената зона, приблизителния брой на редките видове от флората и фауната и какви мерки се предлагат, за да се запази това богатство. Това означава, че Министерството на регионалното развитие вече може да придвижи процедурите за изграждането на участъка, ако специфичните цели съвпадат с действащата в момента ОВОС за този участък. Анализ за това вече се подготвя от Агенцията за пътна инфраструктура, пише Инвеститор.
Коментари