"Бонус-Малус" зацикли
Системата "Бонус-Малус", която трябва да диференцира цените на гражданската отговорност, няма да заработи скоро.
От Комисията за финансов надзор обявиха, че не се ангажират както със срокове за приемане на наредбата, така и за реалния ѝ старт. Още повече че приложението на "Бонус-Малус" зависи от изграждането на информационната система между МВР и Гаранционния фонд, която все още не е готова.
Първоначалните намерения на надзора бяха "Бонус-Малус" да заработи ако не през януари, то в първите месеци на 2019 година. Оскъпяването на гражданската може да достигне до 400 процента.
Минимумът е 25 процента, но за да се ползва шофьорите ще трябва да са изрядни 7-8 години.
След общественото обсъждане председателят на КФН Карина Караиванова обяви, че е готова да се откаже от най-спорните идеи. Изненадващо, правителството избра да я изпрати от март 2019 година. в ЕБВР. По информация на bTV Караиванова вече си е взела отпуск. Не е ясно кой ще придвижва наредбата сега. Комисията е и без постоянен заместник, отговарящ за застраховането.
От Института за пътна безопасност предупреждават, че един сериозен процент от онези, които ще трябва да плащат по-скъпите застраховки едва ли ще го правят. „Хора, които са в малус групата просто няма да купуват застраховка. Това не значи, че няма да ползват автомобилите си. Това е външен ефект, който не е оценен”, коментира Надежда Минкова от организацията.
Заедно с математици, предлагат изготвената система да се изтегли и да се напише изцяло нова. С различна философия – младият шофьор да плаща по-скъпа застраховка. Димитър Добрев от БАН обяснява логиката – младият шофьор започва със застраховка, която е на цена 150% от средната и това да стане „нула”, а така най-големият бонус ще е минус 50%.
Коментари