Дават над 12,3 милиона за обезщетения на учители
Правителството одобри допълнителни 12 381 560 лева за обезщетения на 1370 педагогически и 946 непедагогическите специалисти за месеците от януари до април 2021 г. Средствата се предоставят за дейности по Национална програма „Оптимизиране на вътрешната структура на персонала“. Обезщетенията се изплащат на различни основания – поради намаляване на числеността на персонала, при прекратяване на трудови правоотношения или при преструктурирането на мрежата чрез закриване или преобразуване на образователни институции, съобщиха от пресцентъра на МС.
Отделно с 203 222 леве ще бъдат финансирани четири общини. Средствата покриват разходите по включване на четиригодишните деца в задължителното предучилищно образование.
До момента правителството е одобрило финансиране за 52 общини, които създадоха условия за въвеждане на задължителна предучилищна подготовка и за децата на четири години. Осигуряването на обучение и социализация в ранна детска възраст е от съществено значение за развитието на ключовите компетенции у децата.
Кабинетът удължи с три години срока за създаване на методология за определяне на образователните резултати на детските градини и училищата. Чрез нея се предвижда да се отпускат пари за повишаване на качеството на средното образование.
Изискването за внасяне на проект за методология за оценка на качеството е в сила от преди три години и половина – от 1 януари 2018 г., а крайният срок за приемането й е 30 юни 2021 г. При встъпването си в длъжност служебният екип на Министерството на образованието и науката (МОН) обаче установи, че такава методология не е разработена. Съществува частичен опит за методология, който обхваща само образованието между IV и VII клас, а не цялата образователна система. Не са налични данните, които са необходими за създаване и утвърждаване на методологията и няма процедура, по която те да се събират. Освен това не са отчетени коректно ключово важни фактори, които силно влияят върху резултатите в училище. Сред тях са например езикът, на който се говори в семейството, и образователното равнище на родителите. Изобщо не е направен опит да се разработи оценка на качеството в детските градини.
Освен това Законът за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) изисква методологията да вземе предвид оценката от инспектирането, проведено от Националния инспекторат по образованието във всички детски градини и училища. От октомври 2018 г. до юни 2021 г. са проверени общо 333 образователни институции от общо 4151. Данните показват, че при сегашния капацитет и система за работа на инспектората проверката на всички училища и детски градини ще отнеме около 30 години. Очевидно са необходими промени във функциите и/или в капацитета на инспектората, което може да доведе до изменение в ЗПУО.
Отлагането на методологията с три години ще даде възможност да бъде направено всичко необходимо, за да може финансирането според качеството на образователната система да се реализира по правилния начин.
Коментари