Нов тунел по открит способ до изградения на АМ "Струма"
Над 91 милиона лева поглъщат двете свлачища над новоизградения тунел "Железница" на АМ "Струма". Укрепването на 300 метра ще стане за година и три месеца. Фирмите, избрани за изпълнители от АПИ, ще печелят по 330 000 на метър от двете свлачища, толкова би струвало и прокарването на нов тунел, пресмятат експерти.
Укрепването ще се бъде направено от фирмите, които строиха участъците на магистралата. Поръчките са по процедурата „договаряне без обявление“, защото двата обекта са взаимно свързани. Договорите с изпълнителите все още не са подписани.
По-малкото свлачище, което е с дължина около 80 метра, ще бъде укрепено от ДЗЗД „Железница Север“ срещу 12 909 258 лева, без ДДС. В обединението влизат „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ и „Главболгарстрой Интернешънъл“. Срокът за изпълнение е 425 дни. Същият изпълнител изгради участък от 720 метра за близо 30 милиона лева преди тунел „Железница“ в посока София – Кулата.
По-голямото свлачище с дължина около 220 метра ще бъде укрепено от ДЗЗД „АМ Струма 3.1“ срещу 60 901 746, 76 лв. без ДДС. В обединението влизат фирмите „Грома Холлд“ АД, „Хидрострой“ АД, „Пътища Пловдив Груп“, „Пътища Пловдив“ и „Алве консулт“. Договорът е за проектиране и строителство, а срокът за изпълнение е 425 дни. Същият изпълнител изгражда участък от 12.6 км между Благоевград и Крупник.
Причината укрепването на свлачищата да излезе толкова скъпо е, че на практика ще се строи нов тунел по открит способ за по-голямото свлачища от 217 метра. За по-малкото от около 80 метра ще се прави подпорна стена и ще се изливат пилоти, обясниха пред Mediapool пътни специалисти запознати с изготвения идеен проект. Още в края на октомври 2020 г. държавното дружество „Геозащита“ установи, че два участъка на магистрала „Струма“ от км 365+783 до км 366+080, са засегнати от активни свлачищни процеси и препоръча „изпълнението на спешни аварийни мерки“.
Повече от две години обаче АПИ не успяваше да вземе решение какво да прави със свлачищата. Причината за това бяха честите смени на ръководството на пътната агенция, чиито шефове се превърнаха в „сезонни работници“ според политическата конюнктура.
Сега последното решение, съгласно идейния проект, е с изграждането на подпорни стени и нов тунел по открит способ.
Причината срокът за изграждането да изглежда прекалено дълъг – повече от година и 3 месеца (475 дни) е, че на малък участък няма как да се струпа много техника и работници, твърдят строители. Те обещават, ако държавата се мобилизира и подпише скоро договорите с тях, а до началото на март одобри работните проекти и издаде разрешителните за строеж, да се мобилизират, за да завършат обекта до края на годината.
Коментари