Учители и депутати дебатираха проблемите в образованието
Механизмът за финансиране на училищата очевидно не работи. Българското училище продължава да възпроизвежда неравенства, това заяви на форум в Благоевград доцент Атанаска Тенева - член на ИС на БСП и университетски преподавател.
Дискусията "За делника на образованието" бе организирана от червената централа в града. В нея се вклучиха депутатите от БСП Николай Бошкилов, Богдан Боцев и колегата им Николай Цонков, който е в образователната комисия в НС и преподавател в УНСС.
В залата на благоевградското читалище се събраха учители, директори и педагози от региона.
Те успяха да зададат своите въпроси и да коментират какви трудности срещат в малките населени места. Народният представител Николай Цонков коментира, че е от влизането на новия закон за предучилищното и училищно образование, всички учителите и директори дори и от област Благоевград се срещат с редица трудности.
"Бих искал да маркирам някои проблеми, които се забелязват. На първо място ще отбележа образователните стандарти, които трябваше да бъдат приети още с влизането на закона. Но все още голяма част от тях не са разработени. Пример за това е Наредбата за физическата среда. Механизмът за финансиране на училищата. Очевидно той не работи и трябва да бъде променен, още повече в началното образование и подмяната на завършващите ученици. Този проблем създава изключително много трудности на общините, и поради този факт много училища бяха затворени. Бих искал да чуя вашето мнение относно учебните програми, учебното съдържание на учебниците и такива ли трябва да бъдат те? Възникват нормални въпроси и бихме искали да чуем как могат според вас те да бъдат решени", заяви Николай Цонков.
Доцент Тенева подчерта, че това което се случва днес в българското училище, се забелязва продължаване една отдавна констатирана от социолозите тенденция, че училището продължава да възпроизвежда неравенства.
"Всички си спомняме скандала от това лято с различните видове учебници. Проблемът с неравенството е свързан ако щете и с достъпа до училище. Преди началото на учебната година всички колеги, с които разговарях, директори, учители, работещи в сферата на образованието, казваха, че основното предизвикателство е Постановление 737 – за достъпа до училищно образование и обхвата на децата в училище. Аз бих казала, че ние имаме проблем- политически, стратегически и свързан със сигурността на децата", каза Тенева.
Доц. Тенева обясни пред аудиторията, че когато Изпълнителното бюро на БСП е обсъждало проблемите в образованието, преди началото на новата учебна година, една от основните тези е била за разпределяне и поемане на отговорностите на различните равнища на управление.
"Ако на национално равнище законът е готов и имаме претенции към стандартите, към учебното съдържание, към нормативната уредба като цяло, то възниква въпросът - какво се случва с прехвърлянето на собствеността, да речем на Професионалните гимназии. Какво се случва с професионалното образование и обучение? Държавата през закона делегира отговорности на местната власт, но създадени ли са условия към октомври 2017 година, да се поемат тези отговорности", попита Атанаска Тенева.
Коментари