Улици и къщи пропадат от камиони, пишат на Борисов
Административен съд обяви за незаконна кметска заповед за забрана на тежки камиони, рушащи улици и заплашващи живота на хората.
Според магистратите, нарушение е фактът, че заповедта е публикувана официално след издаването й, освен това забраните за движение се въвеждали от Агенция пътна инфраструктура.
Казусът е в Бобов дол, където има напукани къщи, водопроводни съоръжения от движението на камиони на въгледобивното дружество в града, които са над 20 тона. Местните хора са категорични, че ще пращат жалби в президентството, омбудсмана и до премиера Бойко Борисов. Заплашват и с протести.
Припомняме, след множество жалби до различни инстанции и няколко протеста, кметът Елза Величкова въведе забрана за преминаването им в урбанизираната територия в Бобов дол и по цялата улична мрежа на града. Освен това тя поиска поставянето на съответните пътни знаци на възлови кръстовища - едното в посока Дупница и към централната част.
Областният управител на Кюстендил Виктор Янев обаче веднага отмени заповедта на Елза Величкова. Тя от своя страна заведе дело в съда. Сега Величкова трябва да плати адвокатските разноски по процеса на губернатора.
"Съдът счита за правилна преценката на областния управител, че заповедта на кмета не съдържа годни правни и фактически основания за разпоредената забрана. Не споделя преценката на кмета на община Бобов дол, че при издаване на отменената заповед се касае за неотложен случай за предотвратяване или преустановяване на нарушения, свързани с обществения ред, за осигуряване на живота, здравето и имуществото на гражданите. Съгласно чл. 9 ал. 1 от Закона за пътищата, те са отворени за обществено ползване, при спазване на реда и правилата, установени с този закон и със Закона за движението по пътищата. Собствениците или администрациите, управляващи пътищата, могат да въвеждат временни забрани за обществено ползване на отделни пътища или участъци от тях, само при извършване на ремонтни работи, при природни бедствия и аварии, при неблагоприятен водотоплинен режим на настилката, при възникване на опасност за сигурността на движението и при провеждане на масови спортни мероприятия", казва в решението си съдия Иван Демиревски от АС-Кюстендил.
"Агенция „Пътна инфраструктура“ въвежда забрани за обществено и специално ползване на отделни пътища за някои видове пътни превозни средства, когато това е необходимо за осигуряване на безопасността на движението. Липсва обаче законова възможност, кметът на съответната община сам да въвежда промяна в организацията на движение на територията на общината, без спазването на законовите предпоставки – изготвена актуализация на генералния план за организацията на движението, респ. плана за организация на движението", мотивира се докладчикът по делото.
В съдебното решение се сочи още, че при наличие на извънгабаритен товар, собствениците па ППС или лицата, които извършват превозите са длъжни да осигуряват средства и да възлагат проектирането и изпълнението по съответния ред на частична реконструкция на пътя, усилване на настилката и на пътните съоръжения, направа на обходни и други пътища по маршрута на движение при доказана невъзможност товарът да премине по определен участък. При наличие на специално ползване на пътищата за превозване на тежки и извьнгабаритни товари се издават разрешения от собственика или от администрацията, управляваща пътя срещу заплащане на такси.
Лицата, получили разрешение за специално ползване са длъжни да отстранят за своя сметка всички причинени от тях повреди и нанесени щети по пътищата или да възстановят разходите за това.
Коментари