Зелени екоактивисти за завели 8 дела за Кресненското дефиле
Две зелени неправителствени организации и двама екоактивисти са завели осем дела във Върховния административен съд срещу процедурите по довършване на АМ Струма през Кресненското дефиле. Жалбите са с мотиви, че новият път ще наруши местообитанията на земноводни и влечуги, за това съобщават от Българска асоциация на пострадали при катастрофи. По думите им това се случва на фона на черната статистика, според която само в периода 2008 - 2022 година в Кресненското дефиле при катастрофи са загинали 71, а тежко ранените са 386.
От Българската асоцияция на пострадалите при катастрофи изпратиха позиция медиите:
"От bazk.org смятаме, че е крайно време животът и здравето на българите да бъдат поставени на първо място и сънародници ни да имат възможността да се движат по безопасни, нови и европейски пътища. Кресненското дефиле е най-явният пример, че липсата на модерна и безопасна инфраструктура убива. 15-километровата отсечка се е превърнала в най-смъртоносната в България, а всяка година по нея се появяват по две-три нови надгробни плочи.
Единственият начин да се сложи край на това е българските власти да отстоят държавния и обществен интерес и строителството на последните 15 километра от магистралата да започне в най-кратки срокове. Магистралата от София до Кулата трябваше да е готова още през 2004 година за Олимпийските игри в Атина. За пример през, това време в Сърбия, която не е член на ЕС, български пътностроителни фирми изградиха изключително сложната магистрала Калотина - Ниш. Положителен пример от нашия регион е гръцката Виа Егнатия Одос. Над 670 км, 76 тунела и 1650 моста свързват гръцко - турската граница с Игуменица на Йонийско море. Броят на жертвите е минимален, въпреки че автомагистралата е в експлоатация от 2009г.
Основните причините за 20-годинишното забавяне довършването на АМ Струма са тежките национални и европейски административни процедури. Друга сериозна пречка е злоупотребата с правата от страна на зелени неправителствени организации. Абсолютно безотговорно и необяснимо е, защо неправителствени организации искат да провалят изграждането на АМ Струма през място, където 71 човека са загубили живота си, а стотици са ранени, завеждайки умишлено поредица от дела. Смятаме, че гражданите, транспортният сектор и пътуващите нямат повече търпението да чакат още 10 или 20 години, за да се довършат едни само 15 километра магистрала през Кресненското дефиле, сочат от Асоциацията.
Коментари