Две министерства спират подлеза в благоевградския квартал "Грамада"
Чаканият десетилетия подлез в благоевградския квартал "Грамада" вероятно няма да има скоро. 5 месеца след като Върховният административен съд потвърди за законен избора на дружество "Грамада 2020", обединяващо „Универсал Строй Консулт“ ООД и „Европейски пътища” АД за изпълнител на обекта, се оказва, че строителството не може да се започне, защото се нуждае от препроектиране.
Новият проект, който още дори не е възложен, най-вероятно ще повиши цената му, като определящ фактор това ще доведе до нова обществена поръчка с всичките й дълги срокове за събиране на оферти, определяне на победител, срокове за обжалване и в крайна сметка въобще не се знае след колко точно години може да се стигне до поредната първа копка на подлеза, за който грамаждани мечтаят от десетилетия.
Според кмета на Благоевград Илко Стоянов против проекта в настоящия му вид било и Министерството на регионалното развитие, макар че от там още не е дошло официално писмо какво точно не му е наред.
„МРРБ не са одобрили нещо, свързано с внедряването на електронната система за управление на градския транспорт, която е част от същия проект, но докато не дойде писмото в Благоевград, няма откъде да знаем подробности. Много вероятно е и тук да се наложи препроектиране, но във всички случаи това е по-добре, отколкото налагане на финансови санкции“, обясни Стоянов.
Финансирането на мегапроекта бе осигурено от Оперативна програма „Региони в растеж” и е на стойност над 4 000 000 лева, като освен изграждане на подлеза в него се предвиждаше и изграждане на електронна транспортна система за управление на масовия обществен транспорт в Благоевград, целящ да се подобри градската мобилност, да се повиши безопасността в пътния трафик и да бъде намалено замърсяването на въздуха чрез контролиране на автобусния трафик.
Междувременно липсата на всякакви строителни дейности около жп линията, която разделя „Грамада“ и останалата част на града, доведоха до слуха, че „Универсал Строй Консулт“ ООД се е отказало от договора за изпълнение на обекта заради драстично нарасналите през последната година цени на строителните материали. "Глупости", отрече пред struma.bg Георги Ганджов. "Нямаме никакво намерение да се отказваме, макар че доста от материалите действително вече са с по-високи цени, а желязото за армировката поскъпна 2 пъти. Когато подписахме договора, ние не пожелахме да вземем аванс, макар че ни се полагаше, но за сметка на това банковата ни гаранция, която е над 100 000 лева, стои замразена вече 3 месеца в общината и не ни я освобождава. Нямаме подписано и споразумение за отлагане на изпълнението, въобще стоим и чакаме", обясни Ганджов.
Според Ганджов препъникамъкът пред подлеза бил поставен от Министерството на транспорта, и по-конкретно от Национална компания „Железопътна инфраструктура”. Оттам не одобрили „прозореца” от 45 дни, през които влаковете по линия София-Петрич трябва да бъдат спрени, докато строителните машини дълбаят под релсите.
„Ние предложихме вариант на НКЖИ, но се оказа, че ще е необходимо препроектиране, което вероятно ще доведе до нови стойности на обекта“, поясни Ганджов.
Припомняме, за подлеза бяха отпуснати 1 398 746 лева за доставка и монтаж на оборудване за управление на трафика и система за информиране на пътниците в реално време, както и за монтаж на 80 броя информационни табла по спирките, и 2 496 774 лева за строежа на подлеза в кв. „Грамада“. Първата обществена поръчка за избор на изпълнител за подлеза бе организирана от екскмета Атанас Камбитов и бе спечелена от ДЗЗД „Грамада строй“ срещу 2 370 568.26 лв., следващият кмет Румен Томов обаче отказа да подпише договора с обединението с мотив, че то не притежава необходимата категория за строителство на такъв тип обекти, и обяви нова обществена поръчка.
С оферта от 2 256 718 лева този път тя бе спечелена от „Грамада 2020“. Отделно от това, бяха проведени още няколко обществени поръчки за съпътстващи дейности в размер на 25 007 лева си поделиха „Рин Консулт“ ЕООД - за брошури и плакати на стойност 2628 лева, "Ай Офис“ ООД /за организиране на събития, публикации, изработване на табели, билборд и 20 204 лева за одит на проекта. Общинското дружество „Благоевград инвест 2016“ ЕООД бе определено за строителен надзор срещу 65 016 лева.
Коментари